Interview med lærere og børn:

Om deres oplevelser med Sjov med Musmatik: - forløb, tilgang og materialer.

My og Alma fortæller om hvordan de normalt sidder på deres numser til morgensang og hvordan de oplever det er anderledes og sjovt for dem at lære matematik med Sjov med Musmatiks enaktive og musiske tilgang.

Alma fortæller hvordan hun normalt har sceneskræk, men ikke har det når hun laver Sjov med Musmatik, og Emil fortæller hvordan det både har været sjovt og svært. Og at de I klassen har snakket om at de gerne vil have Musmatik når de går i 9.klasse, men at man måske er blevet lidt for doven der:-)

Her er en kort opsummering af indholdet af ovenstående interviews og hvad vi syntes, der er værd at lægge fokus på i forhold til Sjov med Musmatik´s tilgang etc. Først interviewet med lærere på Skovlunde skole afd. Rosenlund og her er det  opløftende at høre

  • Hvor mange ting alle tre lærere syntes de selv kan tage med, fra Sjov med Musmatik´s tilgang, med den legende, anerkendende, dialogiske og musiske tilgang. 

  • Hvor meget lærerne syntes børnene kan tage med sig videre og hvor motiveret børnene har været og hvor meget forløbet har betydet for børnene. 

  • Om de mange positive tilbagemeldinger fra forældre og om forældrenes deltagelse. 

  • At drengene og de skæve typer har fået mulighed for at byde ind – og at børnene har fået læringsmæssige byggesten de kan tage med videre. 

  • Hvor anderledes lærerne syntes mødet med Sjov med Musmatik har været end lignende forløb de har deltaget i.

  • Om Sjov med Musmatik´s differentiering og variation i undervisningen og om at den store respekt de tre lærere har fået af effekten af Sjov med Musmatik´s metode og tilgang.

 

I interviewet med børnene har det været bekræftende at høre at

  • Børnene føler sig trygge i den gode stemning og bliver inspireret af det musiske.  

  • At de selvstændigt inddrager forældrene, som de synger for og øver sig med derhjemme. 

  • At børn er forskellige og bliver fanget og motiveret af mange forskellige ting og derfor nyder Sjov med Musmatik´s store variation. 

  • At børnene syntes det har været fedt selv at kunne byde ind og påvirke undervisningen, bruge fri fantasi, og at de ønsker sig Musmatik som et fag i skolen. 

  • At de alle har nydt fælleskabet, den positive stemning, anerkendelsen og har fået flere venner. 

  • At de føler de er blevet bedre til matematik og forstår tabellerne bedre.

Alt sammen emner som mange i skoleverdenen diskuterer og prøver at finde løsninger på. Sjov med Musmatik har lavet en anderledes og revolutionerende metode, der er simpel, nem at implementere i små skridt for lærere og (forældre), og som gør det sjovt og udviklende for børn og deres lærere at gå i skole.